Wednesday 11 December 2013

Masa aku cakap dulu korang tak percaya kan...? Sekarang rasakan.....



Rakyat negara ini akan dipaksa berhadapan dengan tanggungan beban yang semakin besar mulai tahun hadapan kesan daripada kenaikan kadar tambang LRT dijadualkan naik berdasarkan peningkatan tarif elektrik 15 peratus bermula Januari 2014.


Bagi menghalalkan kenaikan tambang LRT dan monorel ini, SPAD memaklumkan bahawa tambang bagi pengangkutan LRT dan monorel tidak pernah dinaikkan sejak 10 tahun lalu maknanya disebabkan tidak pernah naik maka ianya dibolehkan


Masa nak naikan harga minyak Najib seru rakyat supaya naik pengangkutan awam tetapi sekarang kos tambang pengangkutan pula bakal dinaikan. Alasan apa pula yang bakal Najib berikan selepas ini?


Mungkinkah selepas ini Najib akan seru rakyat kayuh basikal ke pejabat?

Apa yang berlaku ini adalah kesan rantaian tidak langsung yang timbul akibat kenaikan harga petrol dan diesel sebelum ini.


Apabila harga barang-barang lain meningkat, maka beban atau kos hidup akan bertambah juga.

Inflasi seperti ini akan menurunkan taraf hidup rakyat Malaysia kerana tidak ada perubahan dalam pendapatan yang diterima,

Janji-janji Barisan Nasional sebelum PRU13 tidak ditepati, selepas pilihanraya nampaknya rakyat semakin dibebankan dengan pelbagai kenaikan harga barang yang hampir tidak masuk akal. 


Pakatan Rakyat telah memberi amaran kepada rakyat Malaysia supaya membuat pilihan secara waras dalam PRU 13 lalu dan baca manifesto PR iaitu Buku Jingga tetapi 47% tidak percaya kepada analisis yang dihujahkan.


Hasilnya, 47% pengundi negara ini termakan tipu muslihat BN dan telah memenangkan komponen itu di 133 kerusi Parlimen, Yang menanggung bebannya adalah seluruh rakyat Malaysia. 


Hendak salahkan siapa? Kerajaan yang sewenangnya naik harga barang atau 47% pengundi yang terpedaya dengan tipu muslihat Barisan Nasional? 

Cakap pun talak guna! Nasi sudah jadi bubur! Sementara itu tanggunglah bebanan ini sehingga pilihanraya yang akan datang. Kenaikan kos sara hidup yang sedang mendadak naik ini belum sampai ke penghujungnya. akan ada lagi kenaikan dibeberapa sektor yang melibatkan rakyat secara terus. 

Tungggguuuuu.........!


Pisau Karat.













No comments:

Post a Comment