Monday 23 December 2013

Gantung akhbar The Heat bukti sikap kuku besi Kerajaan BN yang anti-kebebasan media.


KUALA LUMPUR: Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengantung akhbar mingguan The Heat membuktikan sikap kuku besi Kerajaan BN yang antikebebasan media, tegas kumpulan NGO, Jingga 13 Malaysia.

Koordinator Panatia Tugas-Tugas Khasnya, Nikson Abdillah berkata, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilihat semakin tidak relevan dan mempergunakan kuasa untuk mengekang amalan demokrasi dan kebebasan media di negara ini.

Akhbar The Heat dalam laporan bertajuk "All Eyes On Spending PM Najib" November lalu mempersoalkan perbelanjaan Perdana Menteri dan isteri beliau.

Ekoran daripada itu, akhbar tersebut menerima surat tunjuk sebab daripada KDN seterusnya digantung permit penerbitan.

Menurut Nikson, KDN sewajarnya tidak dipengaruhi atau dikawal oleh mana-mana pihak termasuk Perdana Menteri,isteri Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri tetapi bersikap profesional memandangkan laporan The Heat itu tidak dilihat sebagai menggugat keselamatan negara.

“Jingga 13 mendesak agar Kementerian Dalam Negeri menghentikan tindakan tidak demokratik dan menarik balik penggantungan permit akhbar The Heat. Tindakan Kementerian Dalam Negeri akan terus dilabel sebagai antidemokrasi dan sudah pasti memberikan kesan negatif kepada gerakan kebebasan media,” ujarnya.

Ujar Nikson, imej boros  dan mewah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor tidak boleh ditutup oleh tindakan terhadap akhbar The Heat.

“Di saat rakyat bergelut dengan pelbagai kenaikan , Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terus memberikan imej negatif kepada rakyat dan negara,” kesal beliau.



No comments:

Post a Comment