Tuesday 10 December 2013

Datang Tidak Diseru Pergi Tidak Dihalau.


Kenyataan bahawa “ramai pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) meninggalkan parti itu disebabkan mereka tidak mahu terjebak dengan isu moral yang serius termasuk menjadi ‘anak ikan oleh bekas Ketua Pemuda PKR Terenganu, Fakhrul Azman Abu Bakar dan kenyataan bekas Exco Angkatan Muda Keadilan (AMK), Zamil Ibrahim yang mendakwa “ramai ahli parti itu keluar parti kerana tidak mahu mengikut telunjuk kepada pemimpin tertentu” itu hanya pandangan peribadi orang yang sudah patah semangat.

Kenyataan mereka berdua hanya pandangan peribadi akibat perasaan hampa (out of frustration) sahaja. Hakikatnya mungkin tidak seteruk yang diluahkan. Kenyataan sebegitu rupa bukan sesuatu yang pelik dan tidak biasa kita dengar kerana setiap ahli parti yang keluar parti akan cemuh sebanyak mungkin dengan harapan mendapat perhatian dari parti-parti yang lain. Sama juga halnya dengan bekas-bekas Presiden Umno yang keluar parti, Mereka ini juga mengeluarkan kenyataan yang berbaur kedengkian terhadap Umno.

Contohnya, Tun Dr Mahathir Mohamad apabila mengumumkan keluar dari Umno telah menggesa kesemua menteri Umno, Timbalan Menteri dan semua peringkat pemimpin supaya bersama dengannya keluar dari parti. Malah seruannya disahut oleh seorang lagi pemimpin veteran Umno, Tan Sri Sanusi Junid, yang merupakan penyokong setia Dr Mahathir dan bekas menteri besar Kedah, turut mengumumkan keluar parti.

Alasan Tun Mahathir ketika itu adalah beliau terpaksa mengambil tindakan keluar Umno yang dianggotai sejak 1946 kerana berpendapat parti itu tidak lagi dapat berperanan sebagai sebuah parti politik sebenar untuk membela nasib Melayu sepertimana hasrat sejarah penubuhannya.
Tengku Azlan merupakan antara veteran Umno negeri Pahang yang bertindak keluar dari parti umno kerana dipercayai tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri Najib yang dianggapnya gagal memulihkan Umno yang semakin berpecah akibat kelemahan pentadbiran. Tengku Azlan adalah merupakan adinda kepada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

Kesimpulannya, ahli datang dan pergi dalam setiap parti. Sudah semestinya mereka akan keluarkan kenyataan berunsur dendam tapi tidak semestinya apa yang dikata itu betul. Kadang-kadang ianya sengaja direkacipta untuk menarik perhatian orang diseberang sana dengan harapan mendapat surat jemputan menyertai mereka yang kununnya mempertahankan hak dan keistemewaan Melayu.

Sudah terang lagi bersuluh, contoh pun sudah ramai, orang-orang seperti ini hanya menginginkan populariti, habuan jawatan dan kerusi pilihanraya.

Orang-orang seperti Sdr Ezam Nor, Ruslan Kasim, Zahid Mat Arip, Lokman Adam, Zulkifli Nordin adalah sebahagian dari contoh pejuang KeADILan yang telah luntur semangat mereka akibat daripada hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti kununnya.

Selepas pengumuman keluar parti mereka mengatakan belum bersedia untuk menerima parti lain dalam hidup mereka akibat masih kecewa dengan PKR tetapi tanpa kita sedari ada dikalangan mereka telah dilantik menjadi Senator dan pelbagai jawatan lain selepas itu. Nampak berbaloi pengkhianatan mereka.

Orang sebegini tiada pendirian yang stabil malah parti PKR amat beruntung dengan pemergian mereka ini daripada menjadi parasit yang memecah-belahkan PKR dari dalam. Usah gusar dengan pemergian parasit parti sebegini kerana PKR sudah membuktikan bahawa mereka adalah sebuah parti yang besar dan digeruni pihak lawan. Masakan tidak, Ketua Umumnya sentiasa menjadi bahan fitnah dan cacian media arus perdana.

Bagi saya biarlah mereka ini berambus cepat daripada parti PKR kerana manusia seumpama merekalah yang bakal menentukan halatuju negara dan masa depan anak bangsa. Jika pengkhianatan itu bagi memperolehi kepentingan peribadi maka syukurlah mereka tiada didalam PKR. Bayangkan jika PR memerintah negara dan dibarisi oleh orang sebegini maka tidak mustahil akan berlaku penjualan wilayah negara seperti yang dilaporkan dalam SD Mat Zain. Belum apa-apa sudah jual diri.

'Datang tidak diseru Pergi tidak dihalau' Selamat Maju Jaya kepada mereka-mereka yang telah meninggalkan perjuangan parti.


Pisau Karat
United State Of Taib Mahmud



No comments:

Post a Comment